Jabatan Akauntan Negara: Membangunkan Kesedaran Kewangan Melalui Facebook

Jabatan Akauntan Negara: Membangunkan Kesedaran Kewangan Melalui Facebook

Apakah anda tahu apa itu Jabatan Akauntan Negara (JAN)? JAN merupakan sebuah jabatan di bawah kementerian kewangan yang bertanggungjawab dalam menjamin akauntabiliti dan integriti pengurusan kewangan negara.

Tahukah anda bahawa JAN mempunyai halaman Facebook yang aktif dengan lebih daripada 40 ribu peminat? Dengan memfollow halaman JAN, anda akan sentiasa mendapat maklumat terkini mengenai perkembangan kewangan negara dan juga tips-tips berkaitan dengan kewangan. Why not learn a thing or two while scrolling through your Facebook feed?

Kalau anda sedang mencari jawapan mengenai perincian perbelanjaan kerajaan atau keputusan audit terhadap agensi kerajaan tertentu, maka halaman Facebook JAN pasti menjadi sumber rujukan yang baik. Anda juga boleh berinteraksi dengan JAN melalui komen di mana segala persoalan anda akan ditangani dengan profesional dan berkesan. So, jangan tunggu lagi, sertai peminat JAN dan sertai usaha dalam menjamin integriti kewangan negara!


Jabatan Akauntan Negara Fb
"Jabatan Akauntan Negara Fb" ~ bbaz

Jabatan Akauntan Negara (JAN) adalah agensi kerajaan Malaysia yang bertanggungjawab dalam pengurusan kewangan awam dan pembangunan ketenteraan negara. Dalam usaha untuk memperkasakan komunikasi dan penyampaian maklumat kepada orang awam, JAN telah membuka akaun Facebook rasmi pada tahun 2014.

Kelebihan Penggunaan Facebook Oleh Jabatan Akauntan Negara

Penyediaan maklumat melalui media sosial amat penting untuk memudahkan rakyat mendapatkan akses terhadap maklumat agensi kerajaan. Melalui penggunaan Facebook sebagai platform, JAN dapat memudahkan penyebaran maklumat dan penjelasan berkaitan perkara-perkara yang berlaku dalam bidang kewangan awam di Malaysia.

Perkara lain yang menjadi kelebihan penggunaan Facebook oleh agensi kerajaan seperti Jabatan Akauntan Negara adalah kemudahan dan kecepatan dalam mengeluarkan serta berkongsi maklumat terkini mengenai strategi kewangan yang akan ditetapkan oleh pihak berkuasa di Malaysia.

Kegunaan Facebook bagi Masyarakat

Selain itu, Facebook menjadi satu platform komunikasi antara JAN dengan orang awam. Masyarakat berpeluang menyumbangkan pandangan mereka melalui artikel atau komen, terkini bagi pihak berkenaan bersama-sama mengambil kira pendapat-pendapat yang diterima sebelum membuat keputusan rasmi berkenaan perkara yang dibincangkan.

Masyarakat juga boleh mengakses maklumat mengenai program-program yang akan dijalankan oleh agensi kerajaan, dengan begitu membiarkan mereka membuat persediaan awal mengikut kemampuan diri masing-masing supaya kepentingan pengurusan kewangan dalam keluarga dan perniagaan tidak terjejas.

Strategi Penggunaan Facebook Oleh Jabatan Akauntan Negara

Jabatan Akauntan Negara menjadi salah satu agensi kerajaan yang berhasil membina strategi komunikasi yang berkesan melalui penggunaan Facebook. Mereka menyediakan maklumat melalui video, artikel penyelidikan dan infografik yang menjelaskan bidang kewangan awam secara lebih mudah dimengerti.

Selain itu, Jabatan Akauntan Negara juga mensasarkan pasaran untuk merancang aktiviti dan perbincangan khusus mengenai isu-isu tertentu seperti GST, cukai pendapatan, dan proses permohonan biasiswa. Ini membantu orang awam memahami sendiri topik perkara bersama-sama dengan pihak berkuasa.

Reaksi Orang Awam Terhadap Penggunaan Facebook oleh Jabatan Akauntan Negara

Jabatan Akauntan Negara telah berjaya memenangi kepercayaan orang awam dengan penyelesaian masalah yang serius dan perkhidmatan tersedianya hanya melalui komunikasi Facebook. Ramai warga tahu kini yayasan ini bersifat inovatif dan maju dengan kemajuan zaman.

Orang awam menghargai sepenuhnya upaya yang dilakukan oleh agensi kerajaan seperti Jabatan Akauntan Negara untuk memudahkan penjelasan berkaitan bidang kewangan awam di Malaysia. Terus untuk berhubung, JAN sudah pun mula dipercayai oleh orang ramai. Bagaimana pula pengalaman anda?

Kesimpulan

Seperti mana-mana usaha, ada kelebihan dan kekurangan. Oleh itu, JAN perlu melaksanakan penggunaan Facebook secara bijak. Usaha mereka dalam menyediakan penyediaan maklumat dalam bidang kewangan awam kepada orang awam melalui Facebook telah meningkatkan integriti dan kredibiliti agensi kerajaan.

Mereka sememangnya berupaya menyampaikan maklumat serta menjelaskan perkara dengan jelas dan mudah dimengerti, bertujuan untuk memastikan rakyat Malaysia mempunyai pengetahuan yang mencukupi tentang bidang kewangan negara. Ini adalah usaha yang perlu diteruskan oleh semua agensi kerajaan, menyalurkan inisiatif yang berkualiti bagi meningkatkan kualiti pengurusan kewangan yang efektif di Malaysia.

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca blog ini. Pada hari ini, saya ingin berkongsi mengenai Jabatan Akauntan Negara FB. Terdapat berbagai maklumat yang berguna yang disampaikan oleh jabatan ini melalui laman sosial tersebut.

Pertama sekali, melalui FB Jabatan Akauntan Negara, pengguna dapat mengetahui segala maklumat berkaitan dengan perkara-perkara cukai seperti pengisian borang cukai pendapatan. Selain itu, terdapat juga tips-tips berguna mengenai urusan kewangan yang akan membantu setiap warganegara untuk membuat keputusan kekewangan yang lebih bijak.

Kedua, melalui FB Jabatan Akauntan Negara, pengguna dapat membuat aduan mengenai sebarang perkara yang berkaitan dengan pentadbiran cukai dan kewangan negara. Ini adalah satu cara untuk memberikan maklum balas serta memastikan bahawa jabatan tersebut dapat mempertingkatkan kualiti perkhidmatannya kepada rakyat.

Terakhir sekali, saya ingin menyeru kepada semua pembaca blog ini untuk sentiasa memantau laman FB Jabatan Akauntan Negara bagi mendapatkan maklumat aktif mengenai cukai dan kewangan negara. Semoga artikel ini memberikan manfaat bagi anda dan jangan lupa berkongsi dengan rakan-rakan lain. Terima kasih!

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama

Borang Maklumat Hubungan