Bantuan Kerajaan Negeri Kelantan: Manfaat Yang Ditawarkan dan Siapa yang Layak Menerimanya

Bantuan Kerajaan Negeri Kelantan: Manfaat Yang Ditawarkan dan Siapa yang Layak Menerimanya

Bantuan Kerajaan Negeri Kelantan atau BKNK adalah program khas pemberian bantuan tunai oleh Kerajaan Negeri Kelantan kepada rakyat Kelantan yang terkesan dengan pandemik COVID-19. Tahukah anda bahawa program ini telah membantu lebih 90,000 isi rumah di Kelantan?

Dalam usaha mengurangkan kesan negatif pandemik COVID-19 Terhadap ekonomi negeri, Kerajaan Negeri Kelantan memberikan bantuan sebanyak RM1,000 kepada setiap isi rumah yang layak atas sebab-sebab tertentu. Apakah anda termasuk dalam kategori layak menerima bantuan ini? Simak syarat-syarat permohonannya melalui laman web rasmi BKNK.

Apa yang menarik tentang program BKNK ini adalah bahawa penerima bantuan tidak perlu lagi berebut untuk mendapatkan manfaat daripada program ini. Proses permohonan dan pengeluaran wang tunai dilakukan dengan lancar dan cepat. Jadi, jangan lepaskan peluang untuk memperolehi bantuan kerajaan terbaik ini.


Bantuan Kerajaan Negeri Kelantan
"Bantuan Kerajaan Negeri Kelantan" ~ bbaz

Pembukaan

Satu pengumuman bagi warga negeri Kelantan yang memerlukan bantuan. Kerajaan Negeri Kelantan telah mengambil langkah untuk membantu golongan yang terkesan dengan pandemik COVID-19 melalui pelbagai inisiatif dan bantuan kewangan.

Bantuan Kewangan

Bantuan KE Bawah RM500

Bagi individu yang menerima Pendapatan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) sebelum ini, mereka akan menerima bantuan sekali sebanyak RM300. Bagi individu yang tidak menerima BR1M RM500, maka mereka juga akan menerima bantuan tersebut.

Bantuan KE RM1000

Bagi individu yang mempunyai kehilangan sumber pendapatan akibat pandemik COVID-19 seperti golongan yang bekerja sebagai pemandu teksi atau bas, pemilik cenderamata, atau pedagang pasar malam, mereka akan menerima bantuan RM1000.

Penyertaan dalam Program Latihan Kemahiran

Kerajaan Negeri Kelantan turut menyediakan program latihan kemahiran untuk membantu rakyat menghadapi cabaran ekonomi yang menimpa. Program yang diberi adalah seperti:

i. Program Pembangunan Sumber Manusia Berhad (PSMB)

Program ini memberikan peluang untuk pekerja yang kehilangan pekerjaan untuk mengambil kesempatan dalam pembangunan kemahiran baru menerusi latihan yang disediakan.

ii. Program Corporate Social Responsibility (CSR)

Program ini adalah bertujuan untuk memberi kemahiran kepada golongan muda yang mencari pekerjaan tetapi belum mempunyai pengalaman bekerja. Pemimpin industri hadir dalam program ini untuk memberikan arahan dan tunjuk ajar dalam kerjaya yang diiktiraf.

Penutup

Bantuan Kerajaan Negeri Kelantan adalah salah satu cara untuk membantu rakyat negeri dalam menghadapi krisis COVID-19. Inisiatif dan bantuan kewangan ini telah membantu banyak keluarga dan individu di seluruh negeri. Juga, melalui program latihan kemahiran, ia membantu pekerja yang kehilangan pekerjaan untuk memperoleh pekerjaan baharu dengan kemahiran baru. Bagi warga dalam negeri Kelantan yang memerlukan bantuan, mereka disarankan agar mengambil kesempatan ini dan mendapatkan kesembuhan ekonomi dan sosial diri mereka.

Video Bantuan Kerajaan Negeri Kelantan


Visit Video

Bantuan Kerajaan Negeri Kelantan adalah inisiatif daripada kerajaan negeri untuk membantu rakyat Kelantan yang memerlukan bantuan kewangan. Program ini menerima permohonan dari seluruh kelompok masyarakat terutama mereka yang terlibat dalam sektor ekonomi yang terkesan akibat pandemik Covid-19 dan terpaksa berhadapan dengan kos yang meningkat naik seperti kos sara hidup, kos perniagaan dan banyak lagi.

Program Bantuan Kerajaan Negeri Kelantan mengambil kira keperluan masyarakat dan disediakan berdasarkan keputusan kerajaan negeri. Ada beberapa kategori bantuan yang ditawarkan seperti Bantuan Khas (Bantuan Kebajikan), Bantuan Kebajikan Melalui Pertubuhan atau Badan Amal, Bantuan Harta Sepencarian dan banyak lagi. Permohonan untuk setiap bantuan ini dibuka secara terus oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat Kelantan dan maklumat lanjut boleh didapati melalui laman web Jabatan atau pejabat di Kawasan Anda.

Dalam kesimpulannya, Bantuan Kerajaan Negeri Kelantan adalah salah satu cara kerajaan negeri membantu rakyat menyahut seruan kerajaan ke arah menjayakan program Rakyat Malaysia Prihatin. Kami menggalakkan anda yang memerlukan bantuan kewangan untuk membuat permohonan bagi mendapatkan bantuan yang sesuai. Jangan biarkan masa sulit ini menghalang kita daripada mencapai kejayaan. Terus berusaha dan berganding bahu untuk membawa negara keluar dari krisis ini. Kita pasti akan berjaya jika kita bersama-sama.

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama

Borang Maklumat Hubungan