Permohonan BTR atas talian di Malaysia - Panduan lengkap.

Permohonan BTR atas talian di Malaysia - Panduan lengkap.

Permohonan Bantuan Sara Hidup Rakyat atau BTR adalah salah satu inisiatif kerajaan Malaysia untuk membantu golongan rakyat yang terkesan akibat pandemik COVID-19. Tak bisa dipungkiri bahwa pandemik ini telah memberi kesan yang besar terhadap ekonomi negara dan ramai rakyat Malaysia terpaksa mengalami susah hati kerana hilang pekerjaan ataupun berkurangan pendapatan. Oleh itu, permohonan BTR atas talian di Malaysia diperkenalkan sebagai salah satu usaha kerajaan untuk memberi bantuan kepada rakyat.

Jika anda masih belum tahu bagaimana untuk mohon BTR, jangan risau! Dalam artikel ini, kami akan membawa anda merentasi panduan lengkap tentang cara membuat permohonan BTR atas talian di Malaysia. Ia sangat mudah dan ringkas, serta tidak memerlukan massa yang banyak untuk difikirkan. Anda hanya perlu mengakses laman web yang telah disediakan oleh kerajaan untuk urusan permohonan BTR ini.

Percayalah, permohonan BTR adalah satu bantuan yang sangat membantu terutamanya pada masa ini. Sekiranya anda memenuhi semua kriteria yang diperlukan, jangan tunggu lagi! Akses segera laman web kerajaan dan buat permohonan anda. Jika simpanan di dalam akaun bank anda semakin berkurangan, janganlah bersedih. Mungkin BTR boleh menjadi titik permulaan untuk anda menyelesaikan masalah kewangan anda.

Urusan permohonan BTR tidak sepatutnya dipandang remeh. Setiap penyertaan yang dihantar akan dinilai secara individu dan keputusan akan diberi berdasarkan kelayakan permohonan. Oleh itu, pastikan anda telah memahami segala kriteria dan syarat yang perlu dipenuhi sebelum mengisi borang permohonan. Artikel ini akan membincangkan semua yang perlu anda tahu tentang permohonan BTR agar memudahkan urusan permohonan anda.

Permohonan Btr
"Permohonan Btr" ~ bbaz

PERMOHONAN BANTUAN TAMAT RENT PERHUBUNGAN ATAS TALIAN DI MALAYSIA

Cara

Bantuan Tamat Rent adalah satu lagi Bantuan di Malaysia yang disediakan oleh Kerajaan untuk membantu rakyat di ketika PKP ketiga dan keadaan jangkitan Covid-19 masih belum reda. Permohonan Bantuan Tamat Rent ataupun yang lebih dikenali sebagai Bantuan Tambahan Prihatin (BTP) hanyalah salah satu daripada sekian banyak Bantuan yang disediakan oleh Kerajaan. Jumlah Bantuan yang diberikan boleh menampung kos sara hidup selama 6 bulan dari Julai sehingga Disember.

KELAYAKAN DAN SYARAT-SYARAT PERMOHONAN

Kriteria

Untuk permohonan Bantuan Tamat Rent, penerima yang layak adalah golongan yang mempunyai gaji kasar tidak melebihi RM2,500 setiap bulan dan mereka yang mempunyai pendapatan tambahan seperti kemudahan kredit, pinjaman dan bonus; kos sara hidup yang dihadapi mengatasi pendapatan. Namun, syarat terkini mengenainya adalah iaitu pesara juga layak permohonan Bantuan Tambahan Prihatin (BTP) dengan syarat gaji kasar yang tidak melebihi RM2,500 sebulan.

LANGKAH-LANGKAH PEMOHONAN BANTUAN TAMAT RENT

Daftar

Berikut adalah langkah-langkah sukses untuk melakukan permohonan melalui aplikasi portal SPR:

  1. Masuk ke laman web Pantau BPR dan klik pautan 'Permohonan Prihatin Rakyat'
  2. 'Log Masuk' dengan username dan kata laluan yang sudah didaftarkan sebelum ini. Jika belum punya akaun, anda boleh buat semasa pendaftaran pertama kali memohon permohonan bantuan
  3. Seterusnya, pilih 'mengemaskini maklumat' dan klik butang 'langkah seterusnya'
  4. Masukkan segala maklumat yang diperlukan pada ruangan yang telah disediakan.
  5. Anda juga perlu muat naik dokumen-dokumen yang telah ditetapkan oleh pihak Kementerian Kewangan dan melengkapkan maklumat berkaitan bank
  6. Jika telah lengkap lengkapkan permohonan anda, sila klik butang 'hantar' dan tunggu maklum balas
  7. Semak status kelulusan permohonan

PENUTUP

Daripada segi pengurusan, Perlaksanaan dan pembayaran Bantuan Tamat Rent ini dikelola sepenuhnya oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN). Pihak Kementerian Kewangan telah menetapkan bahawa Permohonan Bantuan Tamat Rent akan ditutup pada 31 Disember 2021. Oleh itu, pastikan anda memohon secepat mungkin.

Kelebihan Kekurangan
Pemohon boleh menuntut sehingga RM1,000 sesuai dengan kos sara hidup dalam masa tiga bulan (Juli hingga September 2021) dan tiga bulan seterusnya dari Oktober 2021 hingga April 2022. Permohonan hanya dibuka untuk tempoh terhad dan bermula bermula pada 1 Julai 2021 hingga 31 Disember 2021.
Permohonan sangat mudah dilakukan melalui laman web yang telah disediakan. Terdedah kepada kecenderungan penyelewengan dan penipuan permohonan.

Secara keseluruhannya, Bantuan Tamat Rent menjadi satu sumber ruang bernafas untuk mereka yang kini merempat dan terpijak di tengah gelombang pandemik Covid-19. Dengan adanya bantuan yang disediakan oleh Kerajaan ini, rakyat Malaysia bukan sahaja bisa menampung kos keperluan sehari-hari, tetapi juga merasa lega dan diberi peluang untuk menjaga kestabilan kewangan mereka dalam tempoh yang sukar seperti ini.

Permohonan BTR atas talian di Malaysia - Panduan lengkap.

Sekianlah artikel mengenai permohonan Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) kita pada hari ini. Di dalam artikel ini telah diberikan panduan lengkap yang dapat membantu anda menguruskan permohonan secara online di mana sahaja anda berada. Diharapkan setelah membaca artikel ini, pembaca dapat memahami prosedur yang difahami sebelum mula memohon.

Adalah penting untuk diingat bahawa permohonan BPR hanya dibuka pada bulan Mei dan Jun setiap tahun. Oleh itu, pastikan anda menggunakan masa yang ada untuk mengemaskini maklumat dalam sistem dan memastikan butir-butir bank yang dibekalkan adalah tepat serta sah. Disamping itu, perlu juga diingatkan bahawa perkara yang paling penting ialah ketepatan butiran yang dimasukkan sebab segala maklumat yang tidak tepat boleh menjejaskan permohonan BPR anda.

Sebagai penutup sekali lagi, sila pastikan anda memahami keseluruhan proses permohonan BPR supaya tiada sebarang masalah atau alasan yang memudaratkan permohonan difailkan. Harapannya, bantuan yang ditawarkan dapat merapatkan jurang kesenjangan kewangan dalam kalangan rakyat Malaysia dan dapat membantu merehatkan kesusahan hidup yang dihadapi mereka ketika ini. Terima kasih kerana telah membaca artikel kami hari ini.

Berikut adalah beberapa pertanyaan yang sering diajukan oleh orang-orang mengenai Permohonan BTR atas talian di Malaysia:

  1. Apa itu Permohonan Bantuan Sara Hidup (BTR)?

  2. Permohonan BTR adalah satu inisiatif daripada Kerajaan Malaysia untuk membantu golongan yang terkesan akibat pandemik Covid-19. Ia memberikan bantuan kewangan tunai sebanyak RM500 kepada penerima yang layak.

  3. Siapakah yang layak memohon BTR?

  4. Pemohon yang layak ialah mereka yang berumur 18 tahun ke atas dan berpendapatan bulanan RM2,000 atau kurang, yang terkesan dengan pandemik Covid-19 dan tidak menerima bantuan kewangan lain dari Kerajaan Malaysia.

  5. Bagaimana cara untuk memohon BTR secara atas talian?

  6. Untuk memohon BTR secara atas talian, sila ikuti langkah berikut:

    • Daftar masuk ke portal MySejahtera atau aplikasi MySejahtera;
    • Pilih Permohonan Bantuan Sara Hidup RM500;
    • Masukkan maklumat peribadi anda;
    • Isi maklumat akaun bank anda;
    • Semak dan hantar permohonan anda.
  7. Bilakah tarikh tutup permohonan BTR?

  8. Tarikh tutup permohonan untuk BTR adalah pada 31 Mac 2021.

  9. Bagaimana jika saya menghadapi masalah semasa memohon BTR?

  10. Jika anda menghadapi sebarang masalah semasa memohon BTR, sila hubungi talian hotlinenya di 1800-88-2716 atau emelkan kepada bsh@treasury.gov.my.

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama

Borang Maklumat Hubungan